مشاهير لن تتوقع دعمهم لاقتصاد الكيان الصهيوني!

مشاهير لن تتوقع دعمهم لاقتصاد الكيان الصهيوني! 3
0

مع المنافسة الشرسة التى تشهدها الساحة الفنية فى هوليود، وفي ظل تفاقم الأزمة الاقتصادية التي تعيشها الولايات المتحدة، قرر بعض المشاهير هناك، الاستثمار في قطاع التكنولوجيا، ولكن في الكيان الصهيوني!

حيث امتدت صيحة أمة الشركات الناشئة، ومنتجات واختراعات التقنية الإسرائيلية إلى عدد من ألمع نجوم ومشاهير هوليوود أمثال: (أشتون كوتشر، ليوناردو دي كابريو، ريان سيكريست، جاستن بيبر)، والذين سعوا بقوة لخوض غمار ريادة الأعمال، باستثمار أموالهم في الشركات الناشئة الإسرائيلية، والتى تحولت لقاطرة التنمية الاقتصادية، داعمين بذلك الاقتصاد الإسرائيلي.

فدائماً مايشار إلى إسرائيل على اعتبارها أمة الشركات الناشئة، والقوة العظمي للتكنولوجيا المتقدمة؛ وذلك لكونها تمتلك وجهة نظر إيجابية حول ريادة الأعمال، جعلتها تُوصف بكونها بؤرة للابتكار في مجال الإنترنت..

لهذه الأسباب العرب مُتخلفون تقنياً ! – دراسة

وهذه قائمة بأهم مشاهير هوليود الداعمين لأمة الشركات الناشئة

Will I Am – ويل آي أم

1

نبدأ مع مغني الـراب الشهير (William James Adams – وليام جيمس آدامز)، المعروف بـ(Will I Am – ویل.آي.أم)، هو ممثل، مغني، مؤلف، ملحن، منتج، وعضو تحكيم برنامج اكتشاف المواهب (ذا فويس)، والعضو المؤسس في فريق (Black Eyed Peas – بلاك آيد بيز).

وفي وقت فراغه، والذى لا يقوم خلاله بالكتابة وإنتاج الموسيقى أو أدائها، يمارس مهام عمله كمدير لوحدة التحديثات الإبداعية المبتكرة في شركة Intel، كما يطور منتجات علامته التجارية I.am+  والتي أصدرت ملحق كاميرا Foto.sosho لـIPhone  في عام 2012م، ثم يتوجه بعد ذلك للعمل في شركة الطباعة ثلاثية الأبعاد 3D Systems.

 

ومؤخرًا وأثناء زيارته لإسرائيل، لعرض ساعته الذكية الأحدث على مجموعة من الشركات الناشئة والمستثمرين الإسرائيليين، أعرب عن اهتمامه بالاستثمار في العديد من الشركات الناشئة الإسرائيلية، بما في ذلك تطبيق  Tonara التفاعلي لصفحة الموسيقا، وتطبيق Wishi لتصميم الأزياء الجمهور.

من قلب الكيان الصهيوني.. الشركات الناشئة ودورها الفعّال في الإقتصاد الإسرائيلي! – تقرير

Bar Refaeli – بار رفائيلي

2

تُعد (Bar Refaeli – بار رفائيلي) ممثلة وعارضة أزياء إسرائيلية مشهورة، والحبيبة السابقة للنجم الهوليودي الشهير (Leonardo Di Caprio – ليوناردو دى كابريو)، من أشد الداعمين للجيش الإسرائيلي حول العالم، فضلاً عن كونها واحدة من بين مشاهير هوليود، الذين يستثمرون أموالهم في الشركات الناشئة بإسرائيل.

فقد شاركت عام 2012م في تأسيس متاجر التجزئة الإلكترونية Under.me لبيع الملابس الداخلية على الإنترنت، وذلك مع زميلها عارض الأزياء (دودي بالسار)، وهي أيضاً مؤيدة بارزة لـ تطبيق الدفع بواسطة الهاتف المحمول MyCheck، والمُصمم خصيصاً ليتيح لرواد المطاعم دفع فواتيرهم بواسطة استخدام هواتفهم الذكية في أي وقت خلال الوجبة، كما شاركت في الإعلان التجاري المضحك للشركة.

 

Leonardo Di Caprio – ليوناردو دى كابريو

3

النجم الهوليودي ذائع الصيت (Leonardo Di Caprio – ليوناردو دى كابريو)، ممثل ومنتج أفلام أمريكي، وسبق وأن رُشّح لخمس جوائز أوسكار، أولها منذ كان مراهقاً صغيراً، ولكن الأوسكار كانت في كل مرة تخذله، ولا تمنحه سوى الحزن وخيبة الأمل.

ويعرف عنه أنه ناشط بيئي ملتزم، كما يمتلك شركة La Colombe Torrefaction لصناعة القهوة العضوية، وكان قد تعرف للمرة الأولى على نشاط الشركات الناشئة الإسرائيلية خلال علاقته مع عارضة الأزياء الإسرائيلية (بار رفائيلي)، والتي امتدت لنحو خمس سنوات.

عشرون معلومة لم تكن تعرفها عن النجم ليوناردو ديكابريو

حيث ساهم النجم الهوليودي مع نجوم آخرين بنحو 6.5 مليون دولار، كتمويل لموقع Mobli الإسرائيلي للتواصل الاجتماعى عبر الصور والفيديو، والذي يسمح لمستخدميه البث المباشر للوسائط البصرية مع الآخرين، من خلال أجهزتهم المحمولة.

Jay Z  – جاي زي

4

يُعد مُغني الراب الشهير (Shawn Corey Carter – شاون كوري كارتر)، والمعروف باسم (Jay Z  – جاي زي)، والمُتزوج من النجمة الأمريكية الشهيرة (بيونسيه)، المستثمر البارز والمتحدث الإعلامي لشركة Duracell PowerMat الإسرائيلية، والمتخصصة في الشحن اللاسلكي للأجهزة الإلكترونية.

Ashton Kutcher – أشتون كوتشر

5

أما الممثل وعارض الأزياء، وطليق الممثلة (ديمي مور)، (Ashton Kutcher – أشتون كوتشر) بطل فيلم Jobs  عن قصة حياة الراحل ستيف جوبز، مؤسس شركة (أبل)، معروف بهوسه الشديد بالتقنية والتكنولوجيا، ومتابعته الجيدة لجميع الأجهزة الجديدة، كما لديه استثمارات في مجال التكنولوجيا، فهو جزء من فريق إدارة موقع Ooma التكنولوجي.

مما دفع شركة Lenovo الصينية (المدرجة في بورصة هونج كونج تحت الرمز SEHK:0992، والمدرجة في نشرة الصفحات الوردية تحت الرمز (Pink Sheets: LNVGY إلى تعيينه كمتحدث إعلامي للشركة، ومهندس منتجات.

هو أيضًا مستثمر في أكثر من 30 شركة ناشئة، وذلك من خلال صندوق رأس المال الخاص به A-Grade Investments ، الذي تشارك في تأسيسه مع رجل الأعمال الإسرائيلي، ومدير مادونا، غاي أوسيري، وقد أعلن مؤخراً نيته لافتتاح حاضنة أعمال خاصة به في تل أبيب.

بعيداً عن السياسة.. مبادرات سورية رائدة للدعم المجتمعي والإغاثة

Scarlett Johansson – سكارليت جوهانسون

6

فيما تُعتبر نجمة هوليوود ذات الأصول الدنماركية الممثّلة وعارضة الأزياء والمغنية (Scarlett Johanssonسكارليت جوهانسون) سفيرة العلامة التجارية لـ Soda Stream ، وهو اختراع إسرائيلي يحول الماء والمشروبات الأخرى إلى مشروبات غازية.

Ellen DeGeneres – إلين دي جينيريس

7

الكوميدية والمُذيعة الحائزة على جائزة إيمي (Ellen DeGeneres – إلين دي جينيريس)، قامت بتوزيع آلات الاختراع الإسرائيلي Soda Stream للمشروبات الغازية، كجوائز في برنامجها التلفزيوني الحواري، فيما قامت مؤخراً شركة الإنتاج الخاصة بها بشراء حقوق البرنامج التلفزيوني الإسرائيلي الريادي (خطة جدتي)، وهو برنامج تظهر فيه الجدات لإعطاء نصائح قيمة للأجيال الشابة المضطربة.

تُرى هل يؤثر ذلك على شعبيه هؤلاء المشاهير في الوطن العربي؟

0

شاركنا رأيك حول "مشاهير لن تتوقع دعمهم لاقتصاد الكيان الصهيوني!"

  1. Anax Talhawi

    :O كنت أظن أن مشاهير الغرب مجرد مجموعة من الأغبياء مثلهم مثل مشاهير العرب !! لكن بعد قراءة للموضوع أظن أن علي أخد مسكن حاد لألام الرأس .

  2. Mai Elsayed

    بغض النظر عن الصدمة اللي حسيتها أول م قرأت العنوان، كون إن سكارليت جوهانسن وحدة منهم، دي صدمة لوحدها 😀

    • ShaiMaa Gaber

      سكاريت جوهانسن داعمة قوية لـ إختراع Soda Stream منذ بداية ظهوره، كان قد أثير الضجيج بحول ذلك عدما تبيّن أنّ الشركة الإسرائيلية تُدير مصنعًا في معليه أدوميم، الموجودة خارج الخطّ الأخضر. ومُورست على جوهانسون ضغوطٌ شديدة من أجل إلغاء بثّ الإعلان، والتوقّف عن تمثيل الشركة، لكنّها أصرّت على المتابعة…

    • Mai Elsayed

      ShaiMaa Gaber وجود سكارليت ضمن القايمة دي مفاجئ الحقيقة ومزعج 😀 كده وحدة من الممثلات المفضلات عندي راحت ! يلا كلهم يهود في بعض بقى ..

    • Ahmedovic Michael

      Mai Elsayed معروفة من زمان انها يهودية طبيعي جدا تتبرع لدلولتها الخروية

  3. ShaiMaa Gaber

    سكاريت جوهانسن داعمة قوية لـ إختراع Soda Stream منذ بداية ظهوره، كان قد أثير الضجيج بحول ذلك عدما تبيّن أنّ الشركة الإسرائيلية تُدير مصنعًا في معليه أدوميم، الموجودة خارج الخطّ الأخضر. ومُورست على جوهانسون ضغوطٌ شديدة من أجل إلغاء بثّ الإعلان، والتوقّف عن تمثيل الشركة، لكنّها أصرّت على المتابعة…

  4. Mai Elsayed

    ShaiMaa Gaber وجود سكارليت ضمن القايمة دي مفاجئ الحقيقة ومزعج 😀 كده وحدة من الممثلات المفضلات عندي راحت ! يلا كلهم يهود في بعض بقى ..

  5. Jaber AbouElsoud

    هؤلاء دعموا منتجات إسرائيلية فى العلن، فما بالك برؤساء عرب يدعمون إسرائيل نفسها لكن فى الخفاء.

  6. Ahmad Magdy Hasan Sweilam

    الحمد لله عمري محترمت حد فيهم .. لكن أكبر داعم للكيان الصهيوني هي اموال الخليج خصوصا ال سعود
    ومنها شركات سلاح غربية بتسلح الكيان الصهيوني قال الخليج بيستثمر فيها
    وعموما الخليج سلفي واخونجي ومشتقاتهم بيدعمو الغرب
    وحتي الدول اللي بتدعم روسيا والصين زي ايران وسوريا برده في الاخر الشرق والغرب في خدمة الكيان الصهيوني
    وللأمة الاسلامية الخازوق … لا عرفو يعملو حاجة عدله في دنياهم ولا عرفو الاسلام علي حق ينفعهم في اخرتهم
    وغالبية اللي مش مسلمين لما بيدخلو الاسلام غربي ولا شرقي بيكون ايمان عن اقتناع غير العرب الاسلام في البطايق والورق وراثة مش اكتر
    ومفيش دولة عربية شعبها بيطبق الاسلام باخلاقه

    وطلعو بحوار مقاطعة الشركات اللي بتدعم الكيان الصهيوني ومعرفوش يبطلو اي حاجة حتي الكوكاكولا والبيبسي

    فلما دول العرب المسلمين حكومات وشعوب بيدعمو الكيان الصهيوني …
    يبقي مفيش حرج عن اللي مش مسلمين ومش عرب

    شوفو نفسيكم وخيبتنا التقيلة قبل متعملو محاكم تفتيش عالاغراب

    • بدور البلادي

      ممكن تجيب إثبات إن آل سعود تدعم الكيان الصهيوني ؟

    • Anax Talhawi

      بدور البلادي لماذا لم تمنع اسرائيل من قتل أطفال غزة .

    • Ahmad Magdy Hasan Sweilam

      بدور البلادي
      اللي بيدور علي الحقيقة هيلاقيها زي الشمس في وشه
      انما موضوع ممكن أجيب اثبات انه ال سعود وكل الخليج وتركيا وكله بيدعم الكيان الصهيوني لمجرد اني ادخل في مهاترات لا هتقدم ولا هتأخر … لأن حتي لما تتأكدي مش هتاخدي اي موقف حقيقي زي غالبية ما يسمي بالامه الاسلامية

      حتي لو انتي سعودية هتلاقي المفتي عندهم هيقول الخروج عن الحاكم حرام
      في حين انه في نفس الوقت مستعد يفتي انه الخروج عن الحاكم حلال حلال حلال لو حد ضد رغبات ال سعود
      يعني تحريف الدين علي المزاج

      وفي حين انه ال سعود دولتهم مبنية من الاساسا علي الخروج علي الخليفة واستباحة دم المسلمين وممتلكاتهم والخيانة مع الانجليز في حربهم ضد الموالين للخليفة وحتي مكة والمدينة أخدوهم بقتال المسلمين
      ولما الاخوان قالو لهم نقيم الشرع قلبو علي الاخوان حلفائهم واستباحو دمهم وابادوهم برغم انهم كانو نفس المنهج في البداية … اخوان ال سعود غير اخوان مصر اللي ظهرو بعد كده

      التاريخ شاهد علي جرايم ال سعود مش بس في الجزيرة العربية واللي سموها السعودية علي اسم قبيلتهم لا ده جرايمهم في كل البلدان الاسلامية حتي بلاد اهل السنة من حنفية ومالكية وشافعية فلوس وحروب يما اتصرفت علشان يحولو اهل السنة لحنابلة ولان المذهب الحنبلي اضعف المذاهب الاربعة يقولو احنا سلفيين والحقيقة انهم بياخدو باراء بعض السلف اللي علي هواهم وبينقضو اغلبية السلفية اللي مش علي مزاجهم
      يعني مزاج وكيف وهوي

      يعني مش لعدم وجود الأدلة الكتيرة لكن لأن انتي مش طالبة للحقيقة لكنك للاسف طرف او محامي والسؤال مفهوم مغزاه

      هقوم قايل ببساطة لا محدش يصدق كلامي لا انتي ولا غيرك وصدقو حكامكم وروقو دماغكم ولا أكنكم تعرفو ولا أكنكم هتتحاسبو وادعو بالبركة في سلاح امريكا وامريكا وسلاح الصهاينة والصهاينة اللي بتسثمرو فيه فلوسكم
      ولما امريكا تضرب مسلمين من غير محاكمة اقنعو نفسكم انهم ارهابين وانه امريكا مظلومة

      وبرده لما الكيان الصهيوني يقول انهم مش ارهابين وان الارض دي بتاعتهم هيلاقو اللي يصدقهم
      وأخرنا شوية الصويت والجعجعة الكلامية بالنسبة للشعوب ونندب ونشجب وندين بالنسبة للحكام

      ويبقي في النهاية القوة والفكر هي اللي هتكسب
      ولو العرب والمسلمين هيقولو طز في القوة والفكر احنا معانا الايمان … يبقو بيقولو كوميديا توقع الشيطان من الضحك
      لان الاسلام اللي تعرفه ما تسمي بالامة الاسلامية الان ايمان ظاهري ومظهري يعني نفاق في الغالب للوسط المحيط والباقي عادات وتقاليد شعبية علي حسب المنطقة

      ابن تيمية : إن الله ينصر الأمة الكافرة العادلة على الأمة المسلمة الظالمة.
      وله كلمة ثانية: الدنيا تصلح بالكفر والعدل، ولا تصلح بالظلم والإيمان، الدنيا لها نظام غير الآخرة، الأمة العادلة تنتصر ولو كانت كافرة، والأمة الظالمة لا تنتصر ولو أنها مؤمنة، كلام دقيق.

      وعلي مر العصور والازمنة اللي عايز الحقيقة هيلاقيها وهيرفض الظلمات حتي لو في خالف كل من علي الارض
      والاسلام مش هيموت حتي لو كفر كل المسلمين لانه له الله والله غالب … _ ده لو ناس بتعقد تفكر انه الاسلام بالكترة او انه النفاق والتورية والتقية والظلم نصرة للاسلام _
      لكن كل انسان هيتحاسب لوحده مسلم كان او لم يكن …

    • ShaiMaa Gaber

      @Ahmed Magdy Hasan Sweilam
      خرجت بالمقال عن مضمونه تمامًا! سامحك الله!

  7. سعدية احمد

    اعتقد لن يؤثر إلا في البداية ومع الأيام سينسى المعجب العربي.. ولكن أكثرهم يدعم شركات اسرائيل لأغراض اقتصادية وليس لأن الشركة اسرائيلية

  8. Ahmad Zeitouni

    والله قبل ما تحطو المشاهير الغربيين اللي بيدعمو اسرائيل … دورو على (المشاهير العرب) اللي بيدعموها بالسر .

  9. Yehia Elkassem

    من حقهم انهم يدعمو قضيتهم
    اسرائيل دول مغتصبة للارض ولا غبار على ذلك
    لاكن شوفو اسرائيل عملت اية بالارض والفلوس
    شوفو فى وقت الامة العربية اجمع مش عارفة تعمل جهاز واحد اسرائيل بعددها القليل عملت كام برائة اختراع

    العيب مش على عدوى الشاطر والناجح
    العيب فيا انا اللى نايم وساكت وبدعى وانا بشخر

    لو نص فلوس برامج التوك شو ولا برامج الترفية اتوزعت على انتاج اراضى زراعية ولا عمل لوحات شمسية ولا حتى دعم التعليم العربى كان زمنا اقوى الامم

    لاكن من جهلنا بندفع فلوس فى الكلام والفعل مرمى على الرصيف ملوش لازمة

  10. Sary Elgmal

    الحرب ليست حربهم …هم فقط وجدوا فرص استثمار جيدة واستغلوها ليس لها علاقه بالسياسة !

  11. Ahmedovic Michael

    Mai Elsayed معروفة من زمان انها يهودية طبيعي جدا تتبرع لدلولتها الخروية

  12. بدور البلادي

    ممكن تجيب إثبات إن آل سعود تدعم الكيان الصهيوني ؟

  13. Anax Talhawi

    بدور البلادي لماذا لم تمنع اسرائيل من قتل أطفال غزة .

  14. Mohamed Faiz

    بغض النظر عن الصراع العربي الاسرائيلي تعتبر اسرائيل من الدول المتطورة في التكنولوجيا ومعضم الخدمات التي نستعملها من صنع اسرائيلي

  15. Mohamed Amine

    انا لاستغرب اطلاقا لكن من مدة تم التعرض لحياة المسمى كابريو ولاسراره الخفية في مقال على هده المدونة وما استغربه الان لما اتدكر هو كم المدح والاعجاب الدي تم كيله له

  16. Heba Ahmed

    شعبية هؤلاء المشاهير في الوطن العربي كله لا تعني لهم شيئاً بعكس ما تعنيه الفرص الاستثمارية في الكيان الصهيوني .. وبالآخر زادت هذه الشعبية ام نقصت لن نستفيد شئ

  17. Ahmad Magdy Hasan Sweilam

    بدور البلادي
    اللي بيدور علي الحقيقة هيلاقيها زي الشمس في وشه
    انما موضوع ممكن أجيب اثبات انه ال سعود وكل الخليج وتركيا وكله بيدعم الكيان الصهيوني لمجرد اني ادخل في مهاترات لا هتقدم ولا هتأخر … لأن حتي لما تتأكدي مش هتاخدي اي موقف حقيقي زي غالبية ما يسمي بالامه الاسلامية

    حتي لو انتي سعودية هتلاقي المفتي عندهم هيقول الخروج عن الحاكم حرام
    في حين انه في نفس الوقت مستعد يفتي انه الخروج عن الحاكم حلال حلال حلال لو حد ضد رغبات ال سعود
    يعني تحريف الدين علي المزاج

    وفي حين انه ال سعود دولتهم مبنية من الاساسا علي الخروج علي الخليفة واستباحة دم المسلمين وممتلكاتهم والخيانة مع الانجليز في حربهم ضد الموالين للخليفة وحتي مكة والمدينة أخدوهم بقتال المسلمين
    ولما الاخوان قالو لهم نقيم الشرع قلبو علي الاخوان حلفائهم واستباحو دمهم وابادوهم برغم انهم كانو نفس المنهج في البداية … اخوان ال سعود غير اخوان مصر اللي ظهرو بعد كده

    التاريخ شاهد علي جرايم ال سعود مش بس في الجزيرة العربية واللي سموها السعودية علي اسم قبيلتهم لا ده جرايمهم في كل البلدان الاسلامية حتي بلاد اهل السنة من حنفية ومالكية وشافعية فلوس وحروب يما اتصرفت علشان يحولو اهل السنة لحنابلة ولان المذهب الحنبلي اضعف المذاهب الاربعة يقولو احنا سلفيين والحقيقة انهم بياخدو باراء بعض السلف اللي علي هواهم وبينقضو اغلبية السلفية اللي مش علي مزاجهم
    يعني مزاج وكيف وهوي

    يعني مش لعدم وجود الأدلة الكتيرة لكن لأن انتي مش طالبة للحقيقة لكنك للاسف طرف او محامي والسؤال مفهوم مغزاه

    هقوم قايل ببساطة لا محدش يصدق كلامي لا انتي ولا غيرك وصدقو حكامكم وروقو دماغكم ولا أكنكم تعرفو ولا أكنكم هتتحاسبو وادعو بالبركة في سلاح امريكا وامريكا وسلاح الصهاينة والصهاينة اللي بتسثمرو فيه فلوسكم
    ولما امريكا تضرب مسلمين من غير محاكمة اقنعو نفسكم انهم ارهابين وانه امريكا مظلومة

    وبرده لما الكيان الصهيوني يقول انهم مش ارهابين وان الارض دي بتاعتهم هيلاقو اللي يصدقهم
    وأخرنا شوية الصويت والجعجعة الكلامية بالنسبة للشعوب ونندب ونشجب وندين بالنسبة للحكام

    ويبقي في النهاية القوة والفكر هي اللي هتكسب
    ولو العرب والمسلمين هيقولو طز في القوة والفكر احنا معانا الايمان … يبقو بيقولو كوميديا توقع الشيطان من الضحك
    لان الاسلام اللي تعرفه ما تسمي بالامة الاسلامية الان ايمان ظاهري ومظهري يعني نفاق في الغالب للوسط المحيط والباقي عادات وتقاليد شعبية علي حسب المنطقة

    ابن تيمية : إن الله ينصر الأمة الكافرة العادلة على الأمة المسلمة الظالمة.
    وله كلمة ثانية: الدنيا تصلح بالكفر والعدل، ولا تصلح بالظلم والإيمان، الدنيا لها نظام غير الآخرة، الأمة العادلة تنتصر ولو كانت كافرة، والأمة الظالمة لا تنتصر ولو أنها مؤمنة، كلام دقيق.

    وعلي مر العصور والازمنة اللي عايز الحقيقة هيلاقيها وهيرفض الظلمات حتي لو في خالف كل من علي الارض
    والاسلام مش هيموت حتي لو كفر كل المسلمين لانه له الله والله غالب … _ ده لو ناس بتعقد تفكر انه الاسلام بالكترة او انه النفاق والتورية والتقية والظلم نصرة للاسلام _
    لكن كل انسان هيتحاسب لوحده مسلم كان او لم يكن …

  18. Ali Abdo

    شايفهم زى ما كنت شايفهم دائما نجوم مبدعين وكونهم بيستثمروا في شركة ما ولتكن اسرائيلية ده ميعيبهمش في شئ هم مش بيحاربوها فمنقدرش نقول انه شئ يؤخذ عليهم . يؤخذ علينا احنا اننا مش بننتج ولا نافعين غير في النميمة والقيل والقال .

  19. Ayoub Friend

    مقال ممتاز و محبط نوعا ما عندما تعلم ان امثال دي كابريو و سكارليت يدعمون الحثالة :O :'(

  20. ShaiMaa Gaber

    @Ahmed Magdy Hasan Sweilam
    خرجت بالمقال عن مضمونه تمامًا! سامحك الله!

  21. Hammami Houssem

    يجب عدم ربط الموضوع بالسياسة ، لا أحد ينكر أفعال إسرائيل لكن هؤلاء يسعون لتطوير أنفسهم و تطوير بعض التقنيات و التكنولوجيات الحديثة مثلما يفعل كل العالم إلا نحن و البحث عن مصادر دخل جديدة و في النهاية كل واحد حر في دعم من يريد و الإستثمار أينما يريد

  22. Sultan Alarab

    اولا: يهود ماذا تظن ان يدعموا المسلمين ضد اليهود!!! ا
    ثانيا:هم ماخذينها تجاره و ليست سياسيه

  23. Amine Boujida

    هههههههههههههه شعب العربي عندوا لخرى فراسو هههههههههههههههههههههه شنو دارو لعرب دارو شيشية و لقحاب بفضل اسرائيل حنا عايشين و شكرا و نيك تبي و نيك تبي مرة اخرى

    • Saf Owen

      انت عايش برحمة من الله اسرائيل تقصف اطفال غزة وتعذب الاسارة وانت تمجدها يا حيواااااااااااااان

  24. george

    اين المصدر الذي يقر بهذا . ثم اذا كان هذا صحيح فلان لهم مصالح اقتصادية و ليس سياسية

  25. Ibrahem Mohamed Abdelgalil

    كما قال بعض الاصدقاء .. الحرب ليست حربهم .. قبل ضغطي علي ذر المشاركة لنشر نفس احساسي بالكراهية لهؤلاء المشاهير.. الا اني توقفت لحظة بسؤال ! هل هم يدعمون الجيش الاسرائيلي بحد ذاتة او الانتهاكات الصهيونية او الجماعات الصهيونية ؟ ام هم فقط مستثمرون ؟ لان بالنهاية نحن ايضا مستثمرون مثلهم .. نشرب البيبسي ونعلم القصة خلفة .. نذهب لستار بكس “داعم صريح وكبير لجيش الاحتلال” و و و و .. في النهاية سوف نتفاجاء باننا ندعم اسرائيل اكثر من هؤلاء ,وبالتالي بدلا من فضح نفسي معهم ..اقول .. ان الله ستار حليم .. 🙂 .

  26. Saf Owen

    انت عايش برحمة من الله اسرائيل تقصف اطفال غزة وتعذب الاسارة وانت تمجدها يا حيواااااااااااااان

  27. Saf Owen

    الكلب ليونيل ميسي ايضا غير مذكور تبرع باكثر من مليون دولار للكيان الصهيوني

أضف تعليقًا